Instituţia: Liceul
Teoretic Alexandru cel Bun, Bender
Profesor:
Condrea Raisa
Disciplina:
limba şi literatura română
Clasa: a XII-a A
Durata lecţiei: 90 min
Subiectul lecţiei: Prin labirintul hermeneutic al romanului „Baltagul” de Mihail
Sadoveanu
Competenţa curriculară:
4.Uzul
diverselor strategii de lectură şi
elaborare a textului.
11.
Folosirea tehnologiilor informaţionale
pentru documentare, exersare şi producere de text.
Sub-competenţe:
4.1.Cunoaşterea,
prin lectură,dirijată şi independentă, a textelor literare şi nonliterare.
4.2.
Elaborarea textelor în parametrii indicaţi.
11.1.
Utilizarea resurselor electronice
necesare eficienţei demersului
didactic la limba şi literatura română.
Obiective operaţionale
|
Condiţii
prealabile
|
Arsenalul
didactic
|
O1: să-şi amintească subiectul romanului;
O2: să ilustreze fiecare idee emisă cu fragmente din text;
O3: să raporteze ilustraţii, noţiuni la opera dată;
O4: să examineze
structura romanului;
O5: să creeze scurte comunicări orale şi scrise conform
cerinţelor înaintate;
O6: să-şi autoevaluieze activitatea în cadrul orei.
|
– textul studiat este citit integral;
– elevii completează fişa
de lectură, fişa cu referinţe critice, schema traseului parcurs de personaje;
– elevii cunosc noţiunile elementare de teorie literară;
– sunt motivaţi să realizeze
ceea ce propune profesorul;
– deţin intelegenţe multiple;
|
Tipul: de formare a capacităţilor de înţelegere a
cunoştinţelor.
Metode şi
procedee: tehnica
fotolimbajului, brainstorming pe imagine, carte de vizită a romanului, conversaţia euristică, problematizarea,
cercetarea în echipă.
Mijloace de învăţământ: manualul pentru clasa a XII-a, fişa de lectură, Fişa1,2, colaj de imagini, prezentare Power Point, fragment audio din spectacol, joc
didactic, Bliţ, Explozia stel ară, Graficului T.
Evaluarea: iniţială prin
chestionare orală, continuă, individuală, frontală, în scris,
autoevaluare.
Material bibliografic:
- Romanul
- Curriculum
Naţional, clasele a X-a– a XII-a
- Ghid
metodologic pentru aplicarea programelor de limba şi literatura română-
învăţămînt liceal.
|
Momentul lecţiei
|
Activitatea profesorului
|
Activitatea
elevului
|
Timpul
|
||||
EVOCARE
Moment organizatoric
Reactualizarea cunoştinţelor
|
Creez climatul psiho-afectiv adecvat desfăşurării
lecţie.
Jocul „Vorbeşte-mi despre... ”
(Slide-ul 3)
Brainstorming
pe imagine
(Slide-ul 4)
Formulaţi într-un enunţ prima
impresie despre imaginea dată.
|
Un elev vorbeşte, timp de cel
mult un minut,
despre cuvântul favorit al zilei.
Primul elev va fi ales de
profesor.
Mai
departe cel care vorbeşte alege cui să dea
cuvântul.
Elevii formulează enunţuri în
scris.
|
10 min
5min
|
||||
REALIZARE A SENSULUI
|
-Anunţarea
temei şi a obiectivelor. (Slide-ul 5-6)
- Impresii de lectură –tehnica Bliţ. (Slide-ul 7)
- Echipele îşi adresează reciproc întrebări pentru a
actualiza conţinutul romanului. (Explozia stelară) (Slide-ul 8).
-Timp de 3min completeză Fişa-1- Carte de vizită a romanului
„Baltagul”
de Mihail Sadoveanu(Slide-ul 9).
-Audierea unui fragment din
spectacolul „Baltagul” cu
următoarea însărcinare:
Pe parcursul audierii fiţi atenţi la:
•
indicii de cronotop;
•
rolul muzicii;
•
modificările realizate de
regizor. (Slide-ul 10)
- Prin schema Structura romanului
„Baltagul” de Mihail Sadoveanu se scot
în evidenţă particularităţile acestui roman. (Slide-ul 11)
Se analizează semnificaţia elementelor
de structură: motto-ul, incipitul, finalul. (Slide-ul 12)
Repartizarea capitolelor pentru
cele trei nucleie tematice. (Slide-ul 13)
Cele două planuri– planul mitic şi planul real – sunt prezentate
prin activitate în echipe. (Slide-ul 14)
Activând în perechi, aduc argumente pentru a argumenta că „Baltagul”
este roman mitic, iniţiatic, de dragoste, poliţist, monografic. (Slide-ul 16)
În cheia graficului T echipele aduc argumente
pentru una din întrebările: (Slide-ul 17)
|
Prin intermediul tehnicii Bliţ îşi împărtăşesc
primele impresii despre roman.
Cîte 5 întrebări adresează
fiecre echipă.
Elevii, completând fişa,
prezintă 2 motive de ce ar recomanda lectura acestei cărţi
altor persoane.
În fragmentul
de spectacol se conţinea
începutul spectacolului cu unele modificări.
Se prezintă schema succint.
Se comentează fiecare element
de structură.
Comentare a în
scris a elementelor de structură.
Activitate frontală.
Fişa-2 Fiecare
echipă îşi organizează lucrul şi prezentarea conform unui algoritm.
Fiecare pereche
îşi prezintă argumentele.
Prin discuţii în contradictoriu se scot în evidenţă trăsăturile frumose ale oamenilor de la munte şi unele manifestări negative
ce nu pot fi acceptate astăzi.
|
2 min
5min
10 min
3+5min
10min
5min
10min
7 min
3min
5min
5min
|
||||
REFLECŢIE
|
Autoevaluarea: Reflecția
zilei (Slide-ul 18)
Astăzi eu …
Astăzi mi-am
reamintit ...
Astăzi mi-am dat
seama...
Astăzi m-a surprins
...
Astăzi am
descoperit...
|
Fiecare elev
îşi notează trăirile, emoţiile din cadrul orei.
Se anunţă şi se explică tema
pentru acasă.
|
3min
2 min
|
||||
EXTINDERE
|
Tema pentru acasă: (Slide-ul 19)
1. Identificaţi în text 5 motive-simboluri şi comentaţi semnificaţia lor contextuală.
2. Demonstrează într-o compunere de 2 pagini interferenţa realului şi a miticului în romanul Baltagul de Mihail Sadoveanu.
Opţional:
Redactaţi un text de 1-2
pagini, în stil
sadovenian, despre ocupaţiile Minodorei la mănăstire.
|
Anexa 1
Carte de vizită a romanului
„Baltagul” de Mihail Sadoveanu
• A fost scris în numai 17 zile şi publicat în noiembrie
1930.
• Acţiune a
are loc în
secolul............... în satul..........................................
• Identificaţi un singur cuvînt care exprimă esenţa
operei:.......................
• Alegeţi o
singură culoare care este semnificativă
pentru subiectul romanului:...........................................................................................
• Prezentaţi trei
personaje din roman care v-au impresionat prin câte un simbol:
1..................................................................................................................
2....................................................................................................................
3....................................................................................................................
Argumentaţi alegerea!
Argumentaţi alegerea!
• Specificaţi 2 motive
pentru care aţi recomanda lectura acestei cărţi altor persoane:
1………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
2………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Anexa 2
Fişa-2
Planul mitic
|
Planul real
|
||
Elementele planului
|
Exemple
semnificaţii
|
Elementele planului
|
Exemple
semnificaţii
|
Mituri româneşti şi universale:
|
- femeile;
- copii;
- bărbatul.
- cumetria/botezul;
- nunta;
- înmormântarea;
- la bobotează;
- sărbătorile de iarnă ş. a.
|
||
Credinţe şi
superstiţii:
Mitrea;
Vitoria;
ş. a.
|
Trăsăturile
oamenilor de la
munte
(incipit, capitolul 1,10).
|
PROIECT
DIDACTIC
Instituţia: Liceul
Teoretic Alexandru cel Bun, Bender
Profesor:
Condrea Raisa
Disciplina:
limba şi literatura română
Clasa: a IX-a A
Data: 20.01. 2017
Durata lecţiei: 45 min
Subiectul lecţiei: Atelier de
lectură. Prezentare de carte. Lectura – „fructuosul
miracol de a comunica în mijlocul solitudinii."
Tipul: de evaluare
Competenţa curriculară:
3. Rezumarea textelor literare şi nonliterare.
7. Respectarea normei ortografice, ortoepice, semantice,
gramaticale, punctuaţionale, stilistice a limbii române literare.
Sub-competenţe:
3.1.
Rezumarea esenţei unui text citit independent/a unui
eveniment/a unei întоmplări/a unei emisiuni TV; a unui film/spectacol.
7.1. Respectarea normei ortografice, ortoepice, punctuaţionale, semantice, gramaticale, stilistice ale limbii române literare în orice situaţie de comunicare: orală (dialog, prezentări, dezbateri); scrisă (texte literare şi nonliterare).
7.1. Respectarea normei ortografice, ortoepice, punctuaţionale, semantice, gramaticale, stilistice ale limbii române literare în orice situaţie de comunicare: orală (dialog, prezentări, dezbateri); scrisă (texte literare şi nonliterare).
Obiective operaţionale
|
Condiţii
prealabile
|
Arsenalul
didactic
|
O1: să realizeze prezintarea în scris a cărţii citite independent (conform algoritnului);
O2: să prezinte, în
text coerent de 3-4 minute, un
discurs-pledoarie;
O3: să rezumeze într-un enunţ-două cărţile prezentate de colegi;
O4: să- ṣi autoevalueze/să evalueze competenţele lectorale
proprii şi ale colegilor;
O5: să creeze scurte comunicări orale şi scrise conform
cerinţelor înaintate;
O6: să-şi autoevaluieze activitatea în cadrul orei.
|
– elevii lecturează independent un text artistic;
– prezintă în scris, în
agenda de lectură, cartea citită independent;
Anexa 1
– cu o săptămână înainte de atelier see completează fişa cu cărţile
citite;
Anexa 2
– sunt motivaţi să selecteze şi
să prezinte o carte;
|
Tipul lecţiei : lecţie de formare a
capacităţilor şi de evaluare a cunoştinţelor/prezentare de carte.
Metode şi
procedee: eseu
de 5 minute, conversaţia euristică, joc didactic, prezentare de carte evaluarea reciprocă, autoevaluarea.
Mijloace de învăţământ: manualul pentru clasa a XII-a, fişa de lectură,
Fişa1,2, prezentare Power Point,
Evaluarea: iniţială prin
chestionare orală, continuă, individuală, frontală, în scris,
autoevaluare.
Material bibliografic:
- Expunerea:
exersare şi evaluare,Tatiana Cartaleanu, Editura ARC
- Curriculum
Naţional, clasele a X-a– a XII-a
- Ghid
metodologic pentru aplicarea programelor de limba şi literatura română-
învăţămînt liceal.
|
Momentul lecţiei
|
Conţinuturi
vizate
|
Strategii de
învăţare
|
Evaluare
|
t′
|
Moment organizatoric
EVOCAREA
|
Anunţarea
temei şi a obiectivelor. (Slide-ul 1-2)
Creez
climatul psiho-afectiv adecvat desfăşurării lecţie.
- Scrieţi, timp de 5 minute, tot ce vă sugerează
afirmaţia dată. (Slide-ul 3)
O carte pe care ai citit-o în adevăr este şi opera
ta. Nicolae Iorga
|
eseu de 5 minute
|
Frontală
|
2 min
5 min +
3min
|
REALIZARE A SENSULUI
|
- Povestiţi un caz când aţi fost pasionaţi în mod
deosebit de lectură, câte pagini aţi citit fără întrerupere?
- Ce emoţii vă încearcă când citiţi ultima pagină din cartea preferată ?
- Numiţi postul de
radio sau TV preferat.
- Imaginaţi-vă că sunteţi reporterul acestui canal,
delegat în Liceul Teoretic Alexandru
cel Bun din Bender, pentru a afla în ce măsură sunt preocupaţi de lectură
elevii acestui liceu.
Trebuie să adresaţi unui elev o întrebare. Formulaţi
întrebarea. Alegeţi colegul pe care doriţi să-l itervievaţi (Aveţi grijă să
folosiţi o formulă de adresare şi să-i mulţumiţi celui care a răspuns).
- Astăzi vor prezenta
cartea citită( Primii prezintă cărţile elevii selectaţi de profesor):
1. Arnaut Ilinca
2. Caraman Valeria
3. Lungu Gheorghe
4. Vîrlan Ecaterina
5. Gorceac Evelin (Slide-ul 6)
Cărţile: (Slide-ul 7)
Călăreţul fără cap de Mayne Reid
Aventuri în Alaska de Jack London
Hanul Ancuței de Mihail Sadoveanu
Romanul adolescentului
miop de Mircea Eliade
Moara cu noroc de Ioan Slavici
Elevii pe parcursul prezentării fac notiţe,
apreciază prin steluţe răspunsul colegilor.
Cărţile prezentate de colegi:
Numele şi prenumele:..........................
Titlul
cărţii..........................................
Autorul:..............................................
Subiectul în1-2
enunţuri:..................
- Profesorul completează Fişa de notare -
Anexa3 |
conversaţia euristică
joc didactic
Prezentare de carte
|
Evaluare
prin întrebări
Orală
Individuală
Orală
Evaluare
reciprocă
|
5 min
10
min
15 min
|
REFLECŢIA
|
Un bun cititor este cineva care:
- Notaţi în caiete trăsăturile unui bun cititor şi bifaţi
variantele ce conţin competenţele pe care le deţineţi.
ATELIERUL DE LECTURĂ nr. 3–10
martie
|
Autoevaluare
|
5 min
|
Grilă de evaluare
Anexa 1
A.Prezentarea în scris a cărţii: 14 puncte
Titlul
cărţii:......................................................................................................................................
.
Algoritmul
|
Comentarii
|
Punctele acordate
|
1. Prezentarea
autorului, în
contextul epocii.
|
1 p. – corect,
suficient;
0,5 p. – lacunar sau greşit;
0 p. – lipseşte.
|
|
2. Genul
literar:
Specia literară: (poveste, basm, schiță, nuvelă, roman, povestire,
fabulă, baladă)
|
1 p.
0,5 p
0 p.
|
|
3. Locul
desfăşurării acţiunii:
|
1 p.
0,5 p
0 p.
|
|
4. Timpul desfăşurării
acţiunii:
|
1 p.
0,5 p
0 p.
|
|
5. Personaje
centrale (prezentarea fiecăruia în cel puţin o propoziţie):
|
2 p. –
identificate, numite şi prezentate corect;
1 p. – identificate şi numite cu unele erori;
0 p. – lipseşte.
|
|
6. Rezumatul
intrigii şi desfăşurării acţiunii
(5-6 enunţuri):
|
2 p.
1 p.
0 p.
|
|
7.
Prezentarea sfîrşitului (2-3 enunţuri):
|
1 p.
0,5 p
0 p.
|
|
8. Tema textului
(formulată corect,
în enunţ dezvoltat)
|
1 punct
1 p. – corect;
0 p. – lacunar sau lipseşte
|
|
9. Mesajul
textului. (formulat corect,
în enunţ dezvoltat).
|
1 p.
0 p.
|
|
10. Citate preferate: (scrie între
ghilimele două citate care
ți-au plăcut
din operă).
|
1 p.
0 p.
|
|
11. Impresii
:
– Ce sentimente ţi-a provocat lectura?
– Ce amintire ţi-a trezit lectura?
– Care este lucrul cel mai important pe care l-ai aflat
din această carte?
|
1 p.
0,5 p
0 p.
|
|
12. Prezentarea motivelor pentru care ţi-a plăcut cartea şi o recomanzi colegilor.
|
1 p.
0,5 p
0 p.
|
|
Punctaj:
Notă:
|
B. Prezentarea orală a cărţii 10 puncte:
Prezintă, în
text coerent de 3-4 minute, un discurs-pledoarie, formulînd 3 idei argumentate pentru lectura unei cărţi care te-a impresionat.
Criterii de
evaluare
|
Comentarii
|
Punctele acordate
|
I. Succesiunea
logică şi coerenţa
expunerii.
|
Se va urmări ca discursul să aibă structura stabilită.
Repere pentru prezentarea cărţii:
• Ce carte vrei să prezinţi(titlul, autorul)?
• Ce cărţi ale aceluiaşi autor ai mai citit s-au poţi
numi?
• Prezentă parţial subiectul şi eroii centrali.
• Ce ai vrea să citezi din carte?
• De ce ţi-a plăcut cartea şi de ce ai vrea să o
recomanzi colegilor?
|
1 punct
1 p. – discursul are structura stabilită;
0,5 p. – discursul are unele elemente ale structurii;
0 p. – discursul nu are o structură sesizabilă.
|
II. Pertinenţa
ideilor lansate.
|
Fiecare idee este clar
formulată.
|
3 puncte
3 p. – discursul conţine 3 idei distincte, formulate
explicit;
2 p. – discursul conţine 2 idei distincte;
1 p. – discursul conţine 1 idee distinctă;
0 p. – nu au fost lansate idei în raport cu subiectul
discursului.
|
III. Validitatea
argumentelor.
|
Fiecare idee este dezvoltată,
cu argumentele
corespunzătoare.
|
1,5 puncte
1,5 p. – fiecare din cele trei idei este argumentată;
1 p. – două idei sоnt susţinute cu argumente;
0,5 p. – o idee este argumentată;
0 p. – argumentele lipsesc.
|
IV: Elocvenţa
exemplelor.
|
Pentru fiecare idee enunţată
se aduce cоte
un exemplu,
din textele literare/din textul
abordat.
|
1,5 puncte
1,5 p. – fiecare din cele trei idei este ilustrată cu cоte un
exemplu din text;
1 p. – două idei sînt susţinute cu câte un exemplu din
text;
0,5 p. – o idee este sprijinită cu argumente;
0 p. – exemplele lipsesc.
|
V. Respectarea
limitei de
оntindere.
|
Limita de оntindere оn timp a
fost respectată.
|
1 punct
1 p. – elevul a folosit eficient timpul;
0 p. – limita de timp nu a fost respectată.
|
VI. Corectitudinea
linguală.
|
Discursul respectă norma
limbii romвne literare.
|
2 puncte
2 p. –
comunicare în limitele normei;
1 p. – au fost
comise 2-3 erori;
0 p. – mai
mult de 3 erori de lexic, gramatică, ortoepie, stil.
|
C. Încadrea în activităţile din cadrul atelierului 6 puncte
Indicatori
|
Punctele acordate
|
Realizarea adecvată a
sarcinilor
|
Da – 3 p.
Parţial 2/1 p.
Nu – 0 p.
|
Logica şi coerenţa
|
Da – 1 p.
Nu – 0 p.
|
Corectitudinea
linguală
|
Da – 2 p.
Parţial – 1 p.
Nu – 0 p.
|
Anexa 2
Clasa a IX-a A
Lista cărţilor ce vor fi prezentate în cadrul atelierului de
lectură nr.2
N.P.
|
Denumireа
cărţii, аutorul
|
Anexa 3
Fişa de notare
N.P.
|
A.Prezentarea
în scris a cărţii:
14 puncte
|
B. Prezentarea
orală a cărţii: 10 puncte
|
C. Încadrea în
activităţile din
cadrul
atelierului 6 puncte
|
Total
|
||||||||
I. Succesi-unea
logică şi coerenţa
expunerii.
|
II. Perti-nenţa
ideilor lansate.
|
III. Vali-ditatea argumen-telor.
|
IV.Elocvenţa exemplelor.
|
V. Respec-tarea limitei de întinde-re.
|
VI.Corectitudinea
linguală
|
Realizarea adecva-tă a sar-cinilor
|
Logica şi coe-renţa
|
Corectitu-dinea linguală
|
||||
1.
|
||||||||||||
2.
|
||||||||||||
3.
|
||||||||||||
4.
|
||||||||||||
5.
|
||||||||||||
6.
|
||||||||||||
7.
|
||||||||||||
8.
|
||||||||||||
9.
|
||||||||||||
10.
|
||||||||||||
11.
|
||||||||||||
12.
|
||||||||||||
13.
|
||||||||||||
14.
|
||||||||||||
15.
|
||||||||||||
16.
|
||||||||||||
17.
|
||||||||||||
18.
|
||||||||||||
19.
|
||||||||||||
20.
|
||||||||||||
21.
|
||||||||||||
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu