Proiecte didactice



Instituţia: Liceul Teoretic Alexandru cel Bun, Bender
Profesor: Condrea Raisa
Disciplina: limba şi literatura română
Clasa:  a XII-a A
Durata lecţiei: 90 min
Subiectul lecţiei: Prin labirintul hermeneutic al romanului                                                                       „Baltagul” de Mihail Sadoveanu
Competenţa curriculară:
4.Uzul diverselor  strategii de lectură şi elaborare a textului.
11. Folosirea tehnologiilor informaţionale  pentru documentare, exersare şi producere de text.
Sub-competenţe:
4.1.Cunoaşterea, prin lectură,dirijată şi independentă, a textelor literare şi nonliterare.
4.2. Elaborarea textelor în parametrii indicaţi.
11.1. Utilizarea resurselor electronice  necesare eficienţei  demersului didactic  la limba şi literatura română.

Obiective operaţionale
Condiţii  prealabile
Arsenalul  didactic
O1: să-şi amintească subiectul romanului;
O2: să ilustreze fiecare idee emisă cu fragmente din text;
O3: raporteze ilustraţii, noţiuni la opera dată;
O4: să  examineze structura romanului;
O5: creeze scurte comunicări orale şi scrise conform cerinţelor înaintate;
O6: să-şi autoevaluieze activitatea în cadrul orei.


textul studiat este citit integral;
 elevii completează fişa de lectură, fişa cu referinţe critice, schema traseului parcurs de personaje;
– elevii cunosc  noţiunile  elementare de  teorie literară;
– sunt motivaţi să realizeze  ceea ce propune profesorul;
– deţin intelegenţe multiple;
Tipul: de formare a capacităţilor de înţelegere a cunoştinţelor.
Metode şi procedee: tehnica fotolimbajului, brainstorming pe imagine, carte de vizită a romanului, conversaţia euristică, problematizarea, cercetarea în echipă.
Mijloace de învăţământ: manualul pentru clasa a XII-a, fişa de lectură, Fişa1,2,  colaj de imagini, prezentare  Power Point, fragment audio din spectacol,  joc didactic, Bliţ, Explozia stel ară, Graficului T.
Evaluarea: iniţială prin chestionare orală, continuă, individuală, frontală, în scris, autoevaluare.
Material bibliografic:
- Romanul
- Curriculum Naţional, clasele a X-a– a XII-a
- Ghid metodologic pentru aplicarea programelor de limba şi literatura română- învăţămînt liceal.



Momentul lecţiei

  Activitatea profesorului
Activitatea elevului
Timpul
EVOCARE
Moment organizatoric


Reactualizarea cunoştinţelor
Creez climatul psiho-afectiv adecvat desfăşurării lecţie.
Jocul „Vorbeşte-mi despre... (Slide-ul 3)

Brainstorming pe imagine
(Slide-ul 4)
Formulaţi într-un enunţ prima impresie despre imaginea dată.
Un elev vorbeşte, timp de cel mult un minut,
 despre cuvântul favorit al zilei.
Primul elev va fi ales de profesor.
Mai departe cel care vorbeşte alege cui să dea
cuvântul.

Elevii formulează enunţuri în scris.

10 min




5min



REALIZARE A SENSULUI













-Anunţarea temei şi a obiectivelor. (Slide-ul 5-6)

- Impresii de lectură –tehnica Bliţ. (Slide-ul 7)

- Echipele îşi adresează reciproc întrebări pentru a actualiza conţinutul romanului. (Explozia stelară) (Slide-ul 8).


-Timp de 3min completeză Fişa-1- Carte de vizită a romanului
„Baltagul” de Mihail Sadoveanu(Slide-ul 9).

-Audierea unui fragment din spectacolul „Baltagul” cu următoarea însărcinare:
Pe parcursul audierii  fiţi atenţi la:
          indicii de cronotop;
          rolul muzicii;
          modificările realizate de regizor. (Slide-ul 10)

- Prin schema Structura romanului „Baltagul” de Mihail Sadoveanu se scot în evidenţă particularităţile acestui roman. (Slide-ul 11)

Se analizează semnificaţia elementelor de structură: motto-ul, incipitul, finalul. (Slide-ul 12)

Repartizarea capitolelor pentru cele trei nucleie tematice. (Slide-ul 13)

Cele două planuri– planul mitic şi planul real – sunt prezentate prin activitate în echipe. (Slide-ul 14)

Activând în perechi, aduc argumente pentru a argumenta că „Baltagul” este roman mitic, iniţiatic, de dragoste, poliţist, monografic. (Slide-ul 16)

În cheia graficului T echipele aduc argumente pentru una din întrebările: (Slide-ul 17)

+
-
Ce momente  din acest trecut îndepărtat rămân  actuale şi astăzi?
Ce monente nu pot fi acceptate astăzi?



Prin intermediul tehnicii Bliţ îşi împărtăşesc primele impresii despre roman.

Cîte 5 întrebări adresează fiecre echipă.


Elevii, completând fişa, prezintă 2 motive de ce ar recomanda lectura acestei cărţi altor persoane.


În fragmentul de spectacol se conţinea începutul spectacolului cu unele modificări.






Se prezintă schema succint.


Se comentează fiecare element de structură.



Comentare a în scris a elementelor de structură.



Activitate frontală.



Fişa-2 Fiecare echipă îşi organizează lucrul şi prezentarea conform unui algoritm.


Fiecare pereche îşi prezintă argumentele.



Prin discuţii în contradictoriu se scot în evidenţă trăsăturile frumose ale oamenilor  de la munte şi unele manifestări negative ce nu pot fi acceptate astăzi.



2 min


5min

10 min


3+5min



10min







5min


10min



7 min



3min


5min





5min



REFLECŢIE







Autoevaluarea:  Reflecția zilei     (Slide-ul 18)  
Astăzi eu …
Astăzi mi-am reamintit ...
Astăzi mi-am dat seama...
Astăzi m-a surprins ...
Astăzi am descoperit...




Fiecare elev îşi notează trăirile, emoţiile din cadrul orei.




Se anunţă şi se explică tema pentru acasă.




3min







2 min
EXTINDERE
Tema pentru acasă: (Slide-ul 19)
1.      Identificaţi în text 5 motive-simboluri  şi comentaţi semnificaţia lor contextuală.
2.      Demonstrează  într-o compunere de 2 pagini interferenţa realului şi a miticului în romanul Baltagul de Mihail Sadoveanu.

 Opţional:
Redactaţi un text de 1-2 pagini, în stil sadovenian, despre ocupaţiile Minodorei la mănăstire.









Anexa 1
Carte de vizită a romanului
„Baltagul” de Mihail Sadoveanu
      A fost scris în numai 17 zile şi publicat în noiembrie 1930.
      Acţiune a  are loc în secolul...............  în satul..........................................
      Identificaţi un singur cuvînt care exprimă esenţa operei:.......................
       Alegeţi o singură culoare care este semnificativă  pentru subiectul romanului:...........................................................................................
       Prezentaţi trei personaje din roman care v-au impresionat prin câte un simbol:
1..................................................................................................................
2....................................................................................................................
3....................................................................................................................        
Argumentaţi alegerea!
      Specificaţi 2 motive pentru care aţi recomanda lectura acestei cărţi altor persoane:
1………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….                              
2………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………



Anexa 2
Fişa-2
Planul mitic

Planul real

Elementele planului
Exemple
semnificaţii
Elementele planului
Exemple
semnificaţii
Mituri româneşti şi universale:
  •            Mitul existenţei pastorale   (Mioriţa).
  •            Mitul totemului(baltagul).
  •           Mitul iniţiatic.
  •            Mitul refacerii lumii/ Mitul creării unei lumi (legendă) şi recreării acestei lumii(finalul).
  •            Mitul Marea Trecere.
  •            Mitul Isis şi Osiris.
  •           Mitul Penelopei, Ulise şi Telemac.
  •            Mitul lui Hades.



  •            Satul la începutul secolului XX (casele/gospodăria Lipanilor, crâşma, biserica).


  •            Relaţiile în familie:

- femeile;
            - copii;
            - bărbatul.

  •           Obiceiuri şi tradiţii:

          - cumetria/botezul;
          - nunta;
          - înmormântarea;
          - la bobotează;
          - sărbătorile de iarnă ş. a.

 Credinţe şi superstiţii:
Mitrea;
Vitoria;
ş. a.


           Trăsăturile oamenilor de la munte (incipit, capitolul 1,10).




PROIECT DIDACTIC
Instituţia: Liceul Teoretic Alexandru cel Bun, Bender
Profesor: Condrea Raisa
Disciplina: limba şi literatura română
Clasa:  a IX-a A
Data: 20.01. 2017
Durata lecţiei: 45  min
Subiectul lecţiei: Atelier  de  lectură. Prezentare de carte. Lectura –  „fructuosul miracol de a comunica în mijlocul solitudinii."
Tipul: de evaluare 
Competenţa curriculară:
3. Rezumarea textelor literare şi nonliterare.
7. Respectarea normei ortografice, ortoepice, semantice, gramaticale, punctuaţionale, stilistice a limbii române literare.
Sub-competenţe:
3.1. Rezumarea esenţei unui text citit independent/a unui eveniment/a unei întоmplări/a unei emisiuni TV; a unui film/spectacol. 
7.1. Respectarea normei ortografice, ortoepice, punctuaţionale, semantice, gramaticale, stilistice ale limbii române literare în orice situaţie de comunicare:  orală (dialog, prezentări, dezbateri);  scrisă (texte literare şi nonliterare).
Obiective operaţionale
Condiţii  prealabile
Arsenalul  didactic

O1: realizeze prezintarea în scris  a cărţii citite independent (conform algoritnului);
O2: să prezinte, în text coerent de  3-4 minute, un discurs-pledoarie;
O3: să rezumeze într-un enunţ-două cărţile prezentate de colegi;
O4: să- ṣi autoevalueze/să evalueze competenţele lectorale proprii şi ale colegilor;
O5: creeze scurte comunicări orale şi scrise conform cerinţelor înaintate;
O6: să-şi autoevaluieze activitatea în cadrul orei.


elevii lecturează independent un text artistic;
 prezintă în scris, în agenda de lectură, cartea citită independent; 
Anexa 1

– cu o săptămână înainte de atelier see completează fişa cu cărţile citite; 
Anexa 2

– sunt motivaţi să selecteze  şi să prezinte o carte;

Tipul lecţiei : lecţie de formare a capacităţilor şi de evaluare a cunoştinţelor/prezentare de carte.
Metode şi procedee:  eseu de 5 minute,  conversaţia euristică, joc didactic, prezentare de carte evaluarea reciprocă, autoevaluarea.
Mijloace de învăţământ: manualul pentru clasa a XII-a, fişa de lectură, Fişa1,2,  prezentare  Power Point,
Evaluarea: iniţială prin chestionare orală, continuă, individuală, frontală, în scris, autoevaluare.
Material bibliografic:
- Expunerea: exersare şi evaluare,Tatiana Cartaleanu, Editura ARC
- Curriculum Naţional, clasele a X-a– a XII-a
- Ghid metodologic pentru aplicarea programelor de limba şi literatura română- învăţămînt liceal.

Momentul lecţiei
Conţinuturi vizate
Strategii de învăţare
Evaluare
t′
Moment organizatoric

EVOCAREA

Anunţarea temei şi a obiectivelor. (Slide-ul 1-2)


Creez climatul psiho-afectiv adecvat desfăşurării lecţie.

- Scrieţi, timp de 5 minute, tot ce vă sugerează afirmaţia dată. (Slide-ul 3)

O carte pe care ai citit-o în adevăr este şi opera ta.               Nicolae Iorga 





eseu de 5 minute






Frontală


2 min



5 min +
3min


REALIZARE A SENSULUI

- Povestiţi un caz când aţi fost pasionaţi în mod deosebit de lectură, câte pagini aţi citit fără întrerupere?
- Ce emoţii vă încearcă când citiţi ultima pagină din cartea preferată ?


- Numiţi postul de  radio sau TV preferat.
- Imaginaţi-vă că sunteţi reporterul acestui canal, delegat în Liceul Teoretic Alexandru cel Bun din Bender, pentru a afla în ce măsură sunt preocupaţi de lectură elevii acestui liceu.
Trebuie să adresaţi unui elev o întrebare. Formulaţi întrebarea. Alegeţi colegul pe care doriţi să-l itervievaţi (Aveţi grijă să folosiţi o formulă de adresare şi să-i mulţumiţi celui care a răspuns).

- Astăzi vor prezenta cartea  citită( Primii prezintă  cărţile elevii selectaţi de profesor):
1. Arnaut Ilinca
2. Caraman Valeria
3. Lungu Gheorghe
4. Vîrlan Ecaterina
5. Gorceac Evelin (Slide-ul 6)

Cărţile: (Slide-ul 7)
Călăreţul fără cap de Mayne Reid
Aventuri în Alaska  de Jack London
Hanul Ancuței de Mihail Sadoveanu
Romanul adolescentului miop de Mircea Eliade
Moara cu noroc de Ioan Slavici

Elevii pe parcursul prezentării fac notiţe, apreciază prin steluţe răspunsul colegilor.

Cărţile prezentate de colegi:
Numele şi prenumele:..........................
Titlul cărţii..........................................
Autorul:..............................................
Subiectul în1-2 enunţuri:..................
 

- Profesorul completează Fişa de notare
Anexa3                                                                                                      

conversaţia euristică






joc didactic





Prezentare de carte



























Evaluare prin întrebări



Orală







Individuală

Orală 






 Evaluare reciprocă

5 min




10
min





15 min

REFLECŢIA





Un bun cititor este cineva care:

- Notaţi în caiete trăsăturile unui bun cititor şi bifaţi variantele ce conţin competenţele pe care le deţineţi. 

ATELIERUL  DE LECTURĂ nr. 3–10 martie



Autoevaluare

5 min

Grilă de evaluare
Anexa 1
A.Prezentarea în scris a cărţii: 14 puncte
           
Titlul cărţii:......................................................................................................................................
.
Algoritmul
Comentarii
Punctele acordate
1. Prezentarea
autorului,  în
contextul epocii.


1 p. – corect, suficient;
0,5 p. – lacunar sau greşit;
0 p. – lipseşte.
2. Genul literar:
Specia literară: (poveste, basm, schiță, nuvelă, roman, povestire, fabulă, baladă)

1 p.
0,5 p
0 p.
3. Locul desfăşurării acţiunii:


1 p.
0,5 p
0 p.
4. Timpul desfăşurării acţiunii:

1 p.
0,5 p
0 p.
5. Personaje centrale (prezentarea fiecăruia în cel puţin o propoziţie):


2 p. – identificate, numite şi prezentate corect; 
1 p. – identificate şi numite cu unele erori;
0 p. – lipseşte.
6. Rezumatul
intrigii şi desfăşurării acţiunii
(5-6 enunţuri):


2 p.
1 p.
0 p.

7. Prezentarea sfîrşitului (2-3 enunţuri):


1 p.
0,5 p
0 p.
8.  Tema textului
(formulată corect, în enunţ dezvoltat)


1 punct
1 p. – corect;
0 p. – lacunar sau lipseşte
9. Mesajul
textului. (formulat corect, în enunţ dezvoltat).     

1 p.
0 p.
10. Citate preferate: (scrie între ghilimele două citate care
ți-au plăcut
din operă).

1 p.
0 p.
11. Impresii :
– Ce sentimente ţi-a provocat lectura?
– Ce amintire ţi-a trezit lectura?
– Care este lucrul cel mai important pe care l-ai aflat din această carte?

1 p.
0,5 p
0 p.
12. Prezentarea motivelor pentru care ţi-a plăcut cartea şi o recomanzi colegilor.

1 p.
0,5 p
0 p.


Punctaj:

Notă:

B. Prezentarea orală a cărţii 10 puncte:
Prezintă, în text coerent de  3-4 minute, un discurs-pledoarie,  formulînd 3 idei argumentate pentru lectura unei cărţi care te-a impresionat.
Criterii de
evaluare
Comentarii 
Punctele acordate
I. Succesiunea
logică şi coerenţa
expunerii.
Se va urmări ca discursul să aibă structura stabilită.
Repere pentru prezentarea cărţii:
• Ce carte vrei să prezinţi(titlul, autorul)?        
• Ce cărţi ale aceluiaşi autor ai mai citit s-au poţi numi?   
• Prezentă parţial subiectul şi eroii centrali.          
• Ce ai vrea să citezi din carte?
• De ce ţi-a plăcut cartea şi de ce ai vrea să o recomanzi colegilor?
1 punct
1 p. – discursul are structura stabilită; 
0,5 p. – discursul are unele elemente ale structurii;
0  p. – discursul nu are o structură sesizabilă.
II. Pertinenţa
ideilor lansate.
Fiecare idee este clar
formulată.
3 puncte
3 p. – discursul conţine 3 idei distincte, formulate explicit;
2 p. – discursul conţine 2 idei distincte;
1 p. – discursul conţine 1 idee distinctă;
0 p. – nu au fost lansate idei în raport cu subiectul discursului.
III. Validitatea
argumentelor.
Fiecare idee este dezvoltată,
cu argumentele
corespunzătoare.
1,5 puncte
1,5 p. – fiecare din cele trei idei este argumentată;
1 p. – două idei sоnt susţinute cu argumente;
0,5 p. – o idee este argumentată;
0  p. – argumentele lipsesc.
IV: Elocvenţa
exemplelor.
Pentru fiecare idee enunţată
se  aduce  cоte  un  exemplu,
din textele literare/din textul
abordat.
1,5 puncte
1,5 p. – fiecare din cele trei idei este ilustrată cu cоte un exemplu din text;
1 p. – două idei sînt susţinute cu câte un exemplu din text;
0,5 p. – o idee este sprijinită cu argumente;
0  p. – exemplele lipsesc.
V. Respectarea
limitei de
оntindere.
Limita de оntindere оn timp a
fost respectată.
1 punct
1 p. – elevul a folosit eficient timpul; 
0  p. – limita de timp nu a fost respectată.
VI. Corectitudinea
linguală.
Discursul respectă norma
limbii romвne literare.
2 puncte
2 p. – comunicare în limitele normei;
1 p. – au fost comise 2-3 erori;
0 p. – mai mult de 3 erori de lexic, gramatică, ortoepie, stil.
C. Încadrea în activităţile din cadrul atelierului 6 puncte
Indicatori
Punctele acordate
Realizarea adecvată a sarcinilor
Da – 3 p.
Parţial 2/1 p.
Nu – 0 p.
Logica şi coerenţa  
Da – 1 p.
Nu – 0 p.
Corectitudinea linguală 
Da – 2 p.
Parţial – 1 p.
Nu – 0 p.







Anexa 2

Clasa a IX-a A
Lista cărţilor ce vor fi prezentate în cadrul atelierului de lectură nr.2
N.P.
Denumireа cărţii, аutorul



































Anexa 3                                                                                                       Fişa de notare

N.P.


A.Prezentarea în scris a cărţii:
14 puncte
B. Prezentarea orală a cărţii: 10 puncte
C. Încadrea în activităţile din
cadrul atelierului 6 puncte
Total
I. Succesi-unea
logică şi coerenţa
expunerii.
II. Perti-nenţa
ideilor lansate.
III. Vali-ditatea argumen-telor.
IV.Elocvenţa exemplelor.


V. Respec-tarea limitei de întinde-re.
VI.Corectitudinea
linguală
Realizarea adecva-tă a sar-cinilor
Logica şi coe-renţa  
Corectitu-dinea linguală 

1.











2.











3.











4.











5.











6.











7.











8.











9.











10.











11.











12.











13.











14.











15.











16.











17.











18.











19.











20.











21.














Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu