Atelierul de lectură

              Un obiectiv fundamental  al profesorului de limba şi literatura română e stimularea plăcerii de a citi. Atelierul de lectură  constituie modalitatea cea  mai importantă  de îndrumare a lecturii suplimentare a elevilor.
               Mai mulţi ani la rând şi cu mai multe promoţii, am organizat ateliere de lectură - prezentare de carte. La iniţierea şi realizarea lor am fost inspirată de articolul „Atelierul de lectură: formarea cititorului reflexiv”de Olga Cosovan. Pornind de la acest articol, mi-am alcătuit o strategie proprie de realizare a acestor lecţii. În anul precedent, planificând atelierele în clasa a IX-a, am preluat unele idei din cartea „Expunerea: exersare şi evaluare”de Tatiana Cartaleanu. 



Primul pas pe care îl întreprind  este  că  îmi rezervez o oră la începutul anului(mai ales dacă e o clasă nouă), în cadrul căreia  clarificăm toate momentele ce ţin de cele 3-4 ateliere de lectură: revedem lista de cărţi propusă la sfârşitul anului precedent, precizăm datele atelierelor(ultimele 2 lecţii din preajma vacanţelor), se propun sugestii pentru completarea agendei de lectură, grila de evaluare, repere pentru prezentarea unei cărţi. 
Aş dori să mai menţionez că fiecare atelier are un generic şi în cadrul atelierului nu ne limităm numai la prezentare de carte, dar organizăm diverse activităţi prin intermediul cărora elevii îşi împărtăşesc din experienţele lor de lucru cu cartea, emoţiile pe care le-au trăit pe parcursul lecturii. Consider, că organizarea regulată, an de an, a acestor prezentări de carte, îi motivează pe elevi mereu să fie în căutarea unei cărţi, prin prezentarea  careia ar putea  impresiona profesorul  sau colegii.  Anume această regularitate şi o bună organizare a atelierului „naşte” acel  cititor pe care ni-l dorim: să fie pasionat de lectură şi atunci când nimeni nu-i mai impune liste de cărţi.

           Pentru a spori pasiunea pentru lectură, în cadrul  fiecărui atelier se selectează 5 prezentări cărora li se acordă o atenţie sporită(cele care nu au fost prezentate de alţi elevi sau cele pe care ar fi bine să le citească orice elev). Prezentările acestea sunt analizate de colegi conform unui algoritm, în scris, iar ceilalţi elevi au posibilitate timp de 3 minute să-şi convingă colegii şi  profesorul că într-adevăr au citit şi au înţeles cartea.

 Bibliografie:
1.  Cosovan,O.,  Atelierul de lectură: formarea cititorului reflexiv, Revista Didactica Pro, nr.3-4, (13-14) 2002, p. 120-123.

 2. Cartaleanu,T., Expunerea: exersare şi evaluare, Editura ARCChişinău 2016, p. 56-59.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu