Un obiectiv fundamental
al profesorului de limba şi literatura română e stimularea plăcerii de a
citi. Atelierul de lectură constituie modalitatea cea mai importantă de îndrumare a lecturii suplimentare a
elevilor.
Mai mulţi ani la rând şi cu mai multe promoţii, am organizat ateliere de
lectură - prezentare de carte. La
iniţierea şi realizarea lor am fost inspirată de articolul „Atelierul de lectură: formarea cititorului
reflexiv”de Olga Cosovan. Pornind de la acest articol, mi-am alcătuit o
strategie proprie de realizare a acestor lecţii. În anul precedent, planificând atelierele în clasa a IX-a, am preluat unele idei din cartea „Expunerea: exersare şi evaluare”de
Tatiana Cartaleanu.
Primul pas pe care îl întreprind
este că îmi rezervez o oră la începutul anului(mai
ales dacă e o clasă nouă), în cadrul căreia
clarificăm toate momentele ce ţin de cele 3-4 ateliere de lectură:
revedem lista de cărţi propusă la sfârşitul anului precedent, precizăm datele
atelierelor(ultimele 2 lecţii din preajma vacanţelor), se propun sugestii pentru
completarea agendei de lectură, grila de evaluare, repere pentru prezentarea unei cărţi.
Aş dori să mai menţionez că fiecare atelier are un generic şi în cadrul
atelierului nu ne limităm numai la prezentare de carte, dar organizăm diverse
activităţi prin intermediul cărora elevii îşi împărtăşesc din experienţele lor
de lucru cu cartea, emoţiile pe care le-au trăit pe parcursul
lecturii. Consider, că organizarea regulată, an de an, a acestor prezentări de
carte, îi motivează pe elevi mereu să fie în căutarea unei cărţi, prin prezentarea careia ar putea impresiona profesorul sau colegii. Anume această regularitate şi o bună organizare
a atelierului „naşte” acel cititor pe care ni-l dorim: să fie pasionat de
lectură şi atunci când nimeni nu-i mai impune liste de cărţi.
Pentru a spori pasiunea pentru lectură, în cadrul fiecărui atelier se selectează 5 prezentări
cărora li se acordă o atenţie sporită(cele care nu au fost prezentate de alţi
elevi sau cele pe care ar fi bine să le citească orice elev). Prezentările acestea sunt analizate
de colegi conform unui algoritm, în scris, iar ceilalţi elevi au posibilitate timp de
3 minute să-şi convingă colegii şi profesorul că într-adevăr au citit şi au înţeles
cartea.
Bibliografie:
1. Cosovan,O., Atelierul de lectură: formarea cititorului
reflexiv, Revista Didactica
Pro, nr.3-4, (13-14) 2002, p. 120-123.
2. Cartaleanu,T., Expunerea: exersare şi evaluare, Editura ARC, Chişinău 2016, p. 56-59.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu