O carte foarte utilă
ce nu trebuie să lipsească din
bibloteca profesorilor de limba şi literatura română.
Am studiat-o foarte atent vara, dar şi acum o
am mereu pe masa de lucru. De obicei, când descopăr informaţii de care am nevoie zi de zi, încerc să le transform în scheme,
algoritmi. La fel am procedat şi la lectura acestei cărţi. Mi-am creat o schemă care să mă ajute la organizarea unităţii de învăţare şi la determinarea corectă
a tipului de lecţie.
TIPOLOGIA LECŢIILOR DE LIMBA ŞI
LITERATURA ROMÂNĂ
1. Lecţia de iniţiere.
- enunţarea obiectivelor unităţii;
- stabilirea scopurilor;
- explicarea modalităţilor de evaluare pe parcursul unităţii cât şi din finalul unităţii;
- diagnosticarea(evaluarea iniţială);
2. Lecţia de actualizare.
- actualizarea noţiunilor şi a termenilor;
- acumularea şi organizarea informaţiei de care dispun elevii: conversaţii,
forme grafice;
- trezirea interesului şi cercetarea motivaţiei pentru învăţarea materiei
noi;
- cercetarea unor materiale ilustrative care vor facilita intrarea în temă;
- lansarea şi analiza unor idei în raport cu problemele, motivele,
personajele, mesajul textului.
3. Lecţia de actualizare.
- verificarea lecturii textului;
-
abordarea lexicului operei literare.
4. Lecţia de transmitere a informaţiei.
5. Lecţia de formare a noţiunilor
şi a strategiilor.
6. Lecţia de formare a noţiunilor
şi a strategiilor.
7. Lecţia de formare a noţiunilor şi a
strategiilor.
8. Lecţia de consolidare a
cunoştinţelor, priceperilor, deprinderilor (Lecţia atelier).
9. Lecţia de consolidare a
cunoştinţelor, priceperilor, deprinderilor (Lecţia atelier).
10. Lecţia de consolidare a
cunoştinţelor.
11. Lecţia de analiză.
12. Lecţia de sinteză.
13. Lecţia de evaluare.
14. Lecţia de evaluare.
15. Lecţia de analiză a probelor de evaluare.
- autoevaluarea cu grilă;
- evaluarea reciprocă cu grilă;
- completarea matricei de erori.
Cartaleanu, T., Cosovan, O., Zgardan-Crudu, A., Bolocan,V., Suff, E., Boz, O., Demersul didactic la limba şi literatura română în gimnaziu: proiectarea explicită, Chişinău, Editura ARC, p.18-24.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu